Workshops en lessen Stichting Kasba

Stichting kasba organiseert projecten die een relatie hebben met de professionalisering van Noord Afrikaanse muziek in Nederland.
Zo geven de muzikanten van Kasba workshops aan jonge muzikanten en werken ze mee aan educatieprogramma’s om hun kennis van muziek en cultuur over te brengen op de volgende generatie. De achtergrond van de verschillende muzikanten (Conservatorium, jongerenwerk) van Kasba sluit hierbij vaak goed aan bij dat van de jongerendoelgroep waarmee Kasba werkt. Kasba heeft workshops gegeven voor allerlei soorten jongeren in verschillende leeftijdsgroepen.

Muziekworkshops Noord Afrikaanse muziek voor basisscholen:
Minimaal 4 muzikanten van kasba geven deze workshop en komen een uur durende workshop geven.  Hierin wordt de geschiedenis verteld van de Noord Afrikaanse muziek en de kinderen krijgen de verschillende percussie instrumenten te zien en te horen die gebruikt worden in de verschillende soorten muziek. Ook wordt er ingegaan op hoe de geschiedenis de muzieksoorten heeft veranderd en waarom bijvoorbeeld flamenco
en sommige Zuid Amerikaanse muziek erg veel lijkt op Noord Afrikaanse en Arabische muziek. Op het einde van de workshop kunnen de kinderen een nummer meezingen / spelen. De workshop is bedoeld voor kinderen van 9 tot 12 jaar in het basis onderwijs.

Duur: 1 of meerdere workshops van +/- 1 uur
Benodigdheden: Schoolbord, evt beamer

Muziekworkshops Noord Afrikaanse muziek voor muziekscholen:
In samenwerking met Kunstfactor in Utrecht heeft Kasba lesmateriaal voor muziekscholen ontwikkeld. Kasba componeerde een aantal Arabische
muziekstukken die geschikt zijn voor leerlingen van muziekscholen. De stukken verschijnen als audiofile (download mp3’s) met daarbij bladmuziek.
De muzikanten van Kasba kunnen de ensemble lessen hiervoor verzorgen. In overleg met de muziekschool is het mogelijk om een reeks van ensemble lessen te plannen met daar aan gekoppeld bijvoorbeeld één uitvoering. Bekijk en beluister de muziekstukken bij het project "Klinkend Arabisch"

Duur: +/- 8 ensemblelessen van twee uur en één uitvoering
Kosten: in overleg
Benodigdheden: muzieklokaal met drumstel, basversterker, gitaarversterker, piano (evt keyboard) en microfoons

Zangworkshop Arabische muziek
Het leren zingen van Noord-Afrikaanse / Arabische nummers met bijbehorende toonladders. In een workshop van 2 tot 3 uur leren de deelnemers
verschillende toonladders, ademhalingstechnieken en microfoontechnieken. Het lesmateriaal bestaat uit bekende en wat minder bekende Arabische nummers. In het begin krijgen de deelnemers oefeningen om hun stem op te warmen. Vervolgens worden er oefeningen gedaan met toonladders en tenslotte worden nummers gezongen. Begeleiding is er op keyboard, om de verschillende toonladder oefeningen te kunnen doen.

Duur+/- 2 tot 3 uur per les. Priveles of lessen in een groep van maximaal 6 personen
Benodigdheden: leslokaal, keyboardversterking

Studio workshop muziek opnemen
In een reeks van 10 workshops leren de deelnemers muziek op te nemen en te componeren op de computer. Hierbij wordt aandacht besteed aan zowel midi als analoge opname technieken. De lessen bestaan uit een stuk theorie en een stuk opname praktijk. Workshopleider Mark Nieuwenhuis is trompetist van Kasba en is tevens studiotechnicus en producer. Er wordt in deze workshop gewerkt met Logic pro, een uitgebreid maar handzaam opnameprogramma. De workshop is bedoeld voor jongeren vanaf 16 jaar met ervaring in het maken van muziek.

Duur: Serie van ongeveer 10 lessen
Benodigdheden: Computer (s), opnamesoftware, bord

Workshop Promotie en verkopen van je band
Veel bands hebben de behoefte om hun bekendheid te vergroten. Waar moet je op letten als je je muziekgroep gaat promoten. Wat zijn de do’s en don’ts? In deze workshop komen alle aspecten aan de orde die je kunt gebruiken bij het promoten van je muziek. Van het schrijven van persberichten tot het maken van promotieflyers en posters en het opzetten van een band network op bijvoorbeeld Myspace, Hyves en Youtube. Workshopleider Dieter van der Westen heeft 20 jaar ervaring op het gebied van muziekpromotie en werd om die reden gevraagd om op Noorderslag festival en de Nederlandse Marketingdag voor de podiumkunsten een presentatie te geven over Culturele marketing.

Duur: 1 workshops van 2 1/2 uur
Benodigdheden: Leslokaal + beamer